هزینه های یک پهپاد ایرانی برای اسرائیل
نوشته شده توسط : علی پدرام
اگر تا دیروز اینگونه تصور می شد که تنها قدرت بازدارنده ایران در مقابل رژیم اشغالگر قدس، توان موشکی ایران است اما گذشتن پهپاد ایرانی از مرزهای اسرائیل و نفوذ به عمق استراتژیک این رژیم آن هم با وجود دهها رادار و سپر دفاع ضدموشکی و... نشان از توانایی ناشناخته ایران در هرگونه درگیری احتمالی با اسراییل دارد.
به گزارش افکارنیوز به نقل از شفاف، سخنان سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله درباره ماهیت ایرانی پهپادهای به پرواز درآمده در آسمان اسرائیل، تنش میان ایران و رژیم اشغالگر قدس را وارد فضای دیگری کرد.

اگر تا دیروز اینگونه تصور می شد که تنها قدرت بازدارنده ایران در مقابل رژیم اشغالگر قدس، توان موشکی ایران است اما گذشتن پهپاد ایرانی از مرزهای اسرائیل و نفوذ به عمق استراتژیک این رژیم آن هم با وجود دهها رادار و سپر دفاع ضدموشکی و... نشان از توانایی ناشناخته ایران در هرگونه درگیری احتمالی با اسراییل دارد. کشورها معمولا تکنولوژی سطح پائینتر خود را به متحدان خود می دهند.

به عنوان مثال آمریکا جدیدترین جنگنده های ساخت خود را حتی به اسرائیل به عنوان بزرگترین متحد خود نمی دهد و تنها بعد از چند سال و با روی کار آمدن مدل های جدید تر آن را به متحدان خود می فروشد. سوال مهم اینکه پهپاد ایرانی که تا عمق اسراتژیک اسرائیل نفوذ کرده هم آیا از همین قاعده پیروی می کند؟ آیا اگر اسرائیل اقدام به ماجراجویی علیه ایران کند، این پهپادها نمی توانند عملیاتی غیر از جاسوسی انجام دهند؟

تا دیروز رهبران این رژیم با اعتماد به نفس از توان خود برای حمله به ایران خبر می دادند، ولی چند روزی است سکوت اختیار کرده و با احتیاط بسیار بیشتری درباره آنچه در این روزها روی داده سخن می گویند.

آنچه سیدحسن نصرالله درباره پهپاد ایرانی مورد استفاده حزب الله گفت برای مقاومت، چیز چندان تازه ای محسوب نمی شود، بلکه اسرائیلی ها تازه به بخشی از ابعاد آسیب پذیری خود آگاهی یافته اند. نکته جالب اینکه سید حسن نصرالله در سخنرانی پنج شنبه شب خود غافلگیری های بزرگتری را به رهبران اسرائیل وعده داده است.

پهپاد ایرانی هزینه بسیاری را بر اسرائیل تحمیل خواهد کرد. در اولین گام آنها ناچارند چند صد میلیون دلار صرف بازنگری در طرح های دفاعی خود کنند. امنیتی که قولش را به ساکنان سرزمین های اشغالی داده اند اینک آنچنان به سخره گرفته شده که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.

ماجرای پهپاد ایرانی همه معادلات موجود میان ایران و اسرائیل را تغییر داد و موازنه را به سود ایران تغییر داد. اگرچه تا قبل از ماجرای کشف پهپاد ایرانی هم اسرائیل قادر به پرداخت هزینه های حمله به ایران نبود و کارشناسان از آینده نامعلوم این رژیم در صورت ماجراجویی علیه ایران خبر می دادند، اما این ماجرا برگ برنده ای بود که اسرائیلی ها را تا مدت ها مبهوت و سرگرم خویش خواهد کرد. آنچه اما مهمتر است غافلگیری های بزرگتری است که از زبان سید حسن نصرالله وعده آن داده شد.




:: بازدید از این مطلب : 342
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: